3 september 2009

Skitkväll

Mannen kom till middagen.
Jag och Mannen
Yngstan med kompis
två tånnisar
samlades i mitt lilla kök över en måltid.
Trevligt.
Det enda som var trevligt.

Nattningen från helvetet tog vid
så fort lilla kompisen gått hem

Klängig är bara förnamnet
och när hon inte ens kunde gå tillbaka
till sängen själv efter toabesök
lackade jag ur.

Suckade och fräste.

Hon blev ledsen - såklart.
Jag försökte förklara:
Ibland är mamma trött och då blir jag
också ledsen.
Det hjälpte inte.

Klockan elva var det över
Så sov hon.
Och jag, som hade somnat en stund
vid hennes sida, var uppe i varv
och kunde inte somna.
Lönlöst.

Varför händer detta?
Är det jag som är anspänd för att
Mannen är där?
Är det hon som inte klarar av sin
svartsjuka på en pappa
som tar mycket plats?
Eller vad är det?

Jag känner mig tömd och osugen idag.
O-taggad.
Trött.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror att det snart är dags att döpa om din blogg.... "Fortfarande lycklig" Nja fundera ett tag....är det verkligen så? Livet är kort ta vara på det. Kram

Fortfarande lycklig sa...

Bloggens namn är både förhoppning, ironi och ibland en beskrivning av mitt sinnestillsånd.

Du har alldeles rätt i att livet är kort och att man ska ta vara på det. Känna efter i magen vad som känns rätt. Kram