20 september 2009

I ett annat liv

Jag vill leva leva leva

Jag vill vakna på morgonen med katten
intill mig
Jag vill duscha, göra frukost
väcka mina barn
Lämna Yngstan på skolan
Jobbet: trivsel, effektivt, skratt i fikarummet
och lite dörrhålshäng med Äpplet
Hem till middag och läxor och saga och
kanske en film eller
spel
innan läggdags med bra bok

Jag vill allt det minus barnen
plus vänner några kvällar
ensam några kvällar
den andra veckan

Var i detta finns Mannen?
Det gör han inte.

Det är en sorglig insikt
Att i mitt lugna drömda liv
finns ingen man
Alls

Där finns jag, barnen, vännerna,
jobbet
Och katten
Och det är jag nöjd med.

I ett annat liv
i en annan version
finns Mannen med
I ett liv utan barn
utan flängig vardag
Ett liv som liksom är på
låtsas.

Där är vi fina och sams och innerliga
Där finns ingen finsk stämning
inga krav och inga nattplenum
Där finns bara ro

Inga kommentarer: