22 januari 2011

Rostat bröd

... med ost och marmelad till frukost
Bra för mig

Lördag
Tidningsläsning
Ett barn är vaket, ett sover, ett har övernattat hos en kompis
Jag är ensam i köket och funderar på vad jag ska göra med
helgen som ligger framför mig
Hur jag ska ta tag i Projekt Rensa
Skräms av dagböckerna
Skäms
Och jag är så väldigt trött på skam

Vill känna mig stolt över mig och mitt
Inte känna att jag kliver på någon annan när jag
bara vill må bra
Dagböckerna är kanske något jag måste ta mig igenom

6 kommentarer:

Caroline sa...

Det blir kanske någon slags blandning av att

rensa i garderoben
feng shui
kill your darlings

?

Anonym sa...

Det här är nog en lång process som man inte gör i en handvändning. Som kommer att kännas. På gott och ont. Men vad bra att det nu blir av. Du har beslutat dig, precis som när du lämnade.

Det finns ett ställe man kan gå till. Jag vet inte om det är för dig. Men det kostar inget. Acoa. Man kan prata eller bara lyssna. Du är anonym. Allt som sägs där ska bevaras där och inte komma ut och ska heller varken kommenteras före, under eller efter, inte heller ges råd på. Det fina är att du dels känner igen dig, dels får höra andra tala om liknande saker men som kommit längre i sin process. Det handlar inte specifikt om just övergrepp. Mer om uppväxt under dysfunktionella förhållanden, vilket ju var och en väl varit med om, mer eller mindre. Men du kan få syn på sådant som vad skuld och skam skapat för beteenden hos andra och hur de hanterar det. Det finns också en chans att titta på olika steg som behandlar olika områden i ditt liv som du kanske behöver syna närmare och få just svar på varför, hur och på vilket sätt dina mönster bildats och hur du fungerar. Först den medvetenheten och när man kan släppa på skulden och skammen och slutar slå på sig själv, som man kan förändra sitt sätt att hantera svåra situationer och relationer som man möter i livet. Handla mer medvetet och konstrukivt. Liksom lära om.

Vardagslyx... sa...

Du har redan kommit långt... Och jag älskar att läsa dina ord!
Hoppas helgen blivit vad du hoppats på! Kram

Anonym sa...

Nu förstår jag inte,
du skrev i en kommentar att de andra i familjen behöver vågen så du kan inte slänga ut den.
VEM kan behöva den kontrollen som du och så många andra mår så dåligt av??? Dina barn!?
/L

Fortfarande lycklig sa...

Caroline: Ja lite så känns det. Kill your darlings är bra här med, det handlar om att göra sig av med konstiga föreställningar om hur det var. Bland annat. Tror jag.

Anonym: Dysfunktionell, ja ... Kanske inte rätt forum. Men jag ska kolla upp det. Jag vet annars rätt väl vad det är jag behöver göra. Konfrontera mig själv, det handlar mycket om det. Våga göra det. Och sluta känna skam och skuld.

Vardagslyx: tack snälla för dina vänliga ord! Jag har kommit en bit och helgen är såhär långt en bra helg. Kram till dig!

L: Ja, dels behöver barnen den. De två små växer fortfarande och tycker att det är roligt att kolla vad de väger. Och sen ser jag det som att mitt mål är att lära mig att ha ett sunt förhållande till vågen. Varken vara rädd för den eller vara så beroende att jag väger mig varje dag. Och för att kunna bli trygg måste jag ha den.

L sa...

Det är inte jag som är L ovan. Ville bara säga det. :-)