4 januari 2011

Fel, dum

Såhär är det
Det stora onda handlar om att han under hela
vår relation (avrundat)
fick mig att känna mig dum
Fel och dum  

Allt som sårade och skadade kan sammanfattas så

Fel för att jag inte uppskattade sex på hans vis
eller hans inviter till-
Fel för att jag inte ville experimentera på hans sätt
Fel för att jag var blyg och mer pryd än han
För att jag t ex inte tyckte om att han lyfte på min kjol
eller morgonrock
bara sådär
För att jag kände mig blottad och oskyddad då
För att sättet han gjorde det fick mig att känna mig dum

Fel för att jag var mer medelklass än han
Fel för att jag var tjejig
Fel för att jag inte ville vara porrig

Nu är jag rätt
Nu känner jag mig som jag
Ur det kommer styrkan att berätta
och att sluta känna mig skyldig

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan känna igen den där känslan om man får sin kjol eller morgonrock lyft.

Den där blottade och oskyddade känslan.
Där man själv vill bestämma när, var och hur man blottar sig.
Kan för mig också vara att jag får flashbacks till barndomen och övergrepp.
Där jag inte själv kunde bestämma.

Idag kan jag bestämma själv och den som överträder det får se en annan sida av mig.
En inte så god sida.

Kram M

Ps. Det finns inget pryd (eller hur man nu säger det eller böjjer ordet) tycker jag.
Istället är vi olika med vad vi vill visa.
Kanske mer betänksamma med vad och för vem vi vill visa oss.

Fortfarande lycklig sa...

Det är fantastiskt att slippa känna sig invaderad, på alla sätt! Jag har ju också minnen av övergrepp från barndomen och är ganska säker på att det spelar in. Men oavsett vad förklaringen är så har var och en rätt att själv få sätta sin gräns och bestämma vad man vill vara med om och inte. Det finns ingen objektiv sanning.

Kram!