23 januari 2011

Paret Diagnos

Jag roar mig ibland med att göra psykologiska tester av olika slag
Den gemensamma nämnaren är att jag alltid får veta
att jag har Asperger 
Precis på gränsen, men ändå
Med reservation för det måttligt vetenskapliga, så 
har jag tagit det där till mig
Det gör att jag förstår vissa saker lite bättre
T ex varför jag har så extremt svårt för människor
som tränger sig på

Min pojkvän har också funderat på hurdan han än
och så gjorde han ett test, han med
Han har ADHD
Med samma reservation som ovan
blev varken han eller jag särskilt förvånade

Vi är alltså Paret Diagnos
och en sak vet jag bestämt:
jag har aldrig någonsin känt mig så trygg med en man
som jag gör med honom
Med eller utan diagnos

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter skoj! Finns just det där testet på nätet någonstans?

Fortfarande lycklig sa...

Om ADHD: http://counsellingresource.com/quizzes/adhd/index.html

Om Asperger:
http://www.piepalace.ca/blog/asperger-test-aq-test/

Anonym sa...

Jaha, men går testen alltså ut på att se om man specifikt har just ADhd respektive Asperger eller inte har det? Jag trodde det var allmäna psykologiska tester där man sen fick ett resultat/en diagnos som egentligen kunde säga vad som helst om en.

Isåfall undrar jag varför du gjort dom testerna? Har du misstänkt eller anat att du skulle ha just asperger och sen varit nyfiken för att kolla om det stämmer? Liksom velat få ett svar på sådant du tyckt varit svårt att hantera. Som en förklaring.

Fortfarande lycklig sa...

ja, det kan man säga. Det är specifika tester. Första gången jag gjorde ett sådant test var det på tips från en kompis som liksom jag tycket att Asperger var en diagnos som verkade passa på henne. Och vi fick båda en bekräftelse på att det var så. Man får ta det med en nypa salt såklart men jag känner igen mig i mycket i beskrivnningen av en person med Asperger.