29 januari 2011

Magnus Härenstam-ish

Jag ska be att få presentera mig
Jag heter Fortfarande Lycklig och är ...

Känner ni igen den?
En liten pastisch på en av de Magnus och Brasse-sketcher som jag
och många i min ålder är uppvuxna med

Varför skriver jag så här?
Jo, det är så att jag vill berätta något om mig själv
som jag tycker är självklart
men som ni kanske inte vet eller tänker på

Att jag har levt i en destruktiv relation med en man
som från första början och framgent alltid hade synpunkter på mig
Bra och snälla saker ibland men lika ofta handlade det om
saker som fel med mig, saker som jag borde förändra
Min exman hade idéer om hurdan jag skulle vara, hur jag skulle
"jobba med mig själv" och tog på sig rollen som min coach
Jag bad aldrig om den "hjälpen" men fick den ändå
vare sig jag ville eller ej

En av de saker som min exman tyckte att jag skulle göra
var att ha sex med någon annan än honom
Inte för min egen skull utan för hans
För att bli lite roligare med honom
För att komma hem till honom och berätta om det

Jag gjorde som han ville, jag hade sex med Rocky
Men sen ville jag inte leka på hans villkor mer
Jag hade ingen lust att berätta om det som hänt och
jag tyckte inte att det var givet att min exman skulle övervaka
min kommunikation med Rocky

Självklart: jag borde ha insett att det som hände mellan Rocky och mig
inte var ok med tanke på att jag var gift
Jag borde inte ens ha lärt känna honom
och jag borde inte ha fortsatt in i relationen med honom
Min exman borde inte ha accepterat
Men han borde inte heller ha puttat in mig i det
Vi är medskyldiga båda två

Där och då gick vår relation sönder
Den gick inte att laga
fast vi trodde det i 3½ år

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ditt öde liknar skrämmande mycket mitt egna... Önskar dig all kraft till helande och fortsätt att njuta av livet.
"Syster-Kram"

Caroline sa...

För att bli lite roligare med honom - det låter som katastrof. Varför ser man inte vad som händer när man står mitt i epicentrum?

Anonym sa...

Jag tror du är bra medveten om att just det sexuella experimentet ni faktiskt båda kom överens om, även om det var på hans initiativ, inte blev som det var tänkt.

Men det var ju ett kittlande experiment för er båda, i början. Att du gick med på det kan ju inte ha varit enbart ett lidande eller uppoffring, du blev nyfiken. Och trodde kanske att det kunde få dig att utvecklas sexuellt på rätt sätt.

Tyvärr, inte bara i ert fall utan även för många andra, har nog sådana experiment små chanser att slå väl ut.

Särskilt om man missar det viktigaste. Dvs ni talade förmodligen inte igenom det ordentligt om alla de tänkbara scenarion som skulle kunna uppstå med det experimentet och om ni båda var beredda att vara ärliga i er kommunkation och ta ansvar för era känslor, handlingar, beslut under experimentets gång och hela tiden med respekt för den andre.

Jag tänker som så, om han visar sin besvikelse och svartsjuka, så är han ärlig. Den känslan han hade behövde du inte var rädd för eller ta ansvar för och absolut inte lindra genom att undanhålla honom om information om vad som pågick i dig, dina känslor. Jag förstår dig att du inte ville göra honom mer ledsen, det hade låtit brutalt om du sagt som det var, att dina lustkänslor inte fanns för honom mer nu utan för Rocky istället. Och att experimentet gjort att du kände dig fri i att uttrycka dig sexuellt och rikta dig till den du ville med den. Och stå på dig i att så kände du hur ledsen han än blev. Brutalt men ärligt. Ni hade kunnat gå vidare därifrån och gjort ärliga men smärtsamma beslut.

Smusslandet från dig och klängeriet från honom i kombination med dålig kommunikation var nog mer det som förstörde relationen än själva experimentet i sig. Fast att jag, som jag skrev, har svårt att tro att något par klarar sådana experiment bra och utan att såra varandra och kan fortsätta sitt förhållande, styrkta av erfarenheten.

Fortfarande lycklig sa...

Anonym 1: Jag tror att många har samma erfarenhet men det är inget man pratar om för det är så skamfyllt. Tack för ditt stöd! Kram

Caroline: Det var en katastrof. Från början till slut ville han göra om mig, detta var bara en del i allt som hände. Han ville ha mig mer utlevande och lekfull och trodde att det skulle bli så om jag fick (dvs puttades in i att) vara med andra. Då fattade jag inte, men nu ser jag mönstret så klart att jag inte kan förstå hur jag kunde missa det.

Anonym 2: ja, jag var med på det. han tvingade mig inte. Men det var en övertalning som byggde på det var han som avgjorde mitt värde. Jag var mer värd i hans ögon när jag gjorde allt detta: hade sex med andra, klädde mig utmanande, gick med på olika sexlekar som jag inte ville leka etc. Allt var ett sätt att vara till lags, det ser jag tydligt nu. Litenheten som han hade byggt upp i mig och som fick mig foga mig.

Det som hände mellan mig och Rocky, förutom att vi hade bra sex, var att jag kände att jag funkade precis så som jag var. Trots att vi knappt kände varann fick han mig att känna mig omtyckt. Jag behövde inte vara på nåt speciellt sätt för att han skulle tycka om mig. Det var nytt för mig, att vara sedd som den jag var och inte som ett råmaterial till nåt annat.

Jag har ljugit för min exman och mått väldigt dåligt av det, men jag vet också att det var enda sättet för mig att överleva, att få ha ett litet utrymme i fred där jag kan få vara bra och mig själv. Symbiosen mellan en svartsjuk kontrollerande person och en som ljuger och smusslar är väldigt vanlig tror jag. En negativ spiral.