20 oktober 2009

Vackert av Tuva

Hur vet man att man älskar någon?

Det är en fråga som jag ofta har ställt mig
det senaste året
(Ja, det vet ni ju)

Jag har inget jättebra svar
men en rad tänkbara

Och nu pratar jag inte om fladder-i-magen-förälskelse
utan om kärlek
att bygga ett liv på

Tuva Novotny
hade ett klokt svar på frågan
om vad kärlek är
när hon intervjuades i DN i helgen:

Med åren har jag insett att kärlek inte handlar om
att vara en mars­katt dygnet runt.
För mig är det rädslan för att mista någon
som är riktig kärlek.

Rädslan för att förlora sin partner,
eller i förlängningen ett barn,
definierar kärnan av kärleken för mig.
Att man inser att utan den personen
blir det ett tomrum i ens liv.


Jag tycker att det är vackert

2 kommentarer:

Inte_Så_Lessna_Killen_is_back sa...

Jag håller mej nog helst till den altruistiska aspekten på kärlekens natur: alltså att man vill sätta sin partners behov jämsides med och till och med före sina egna.

Men det ena utesluter inte det andra.

Fortfarande lycklig sa...

Sant, det ena utesluter inte det andra. Jag tycker att det är intressant att samla på människors olika definitioner på kärlek. Vad är kärlek? Och hur vet man när man älskar någon? När allt är bra och rosa moln är det lätt att veta. Men när problemen hopar sig, hur vet man då?