29 oktober 2009

Fråga magen

Sovande höstlovsbarn
Soliga höstlöv utanför fönstret

Jag är så lugn nu
Ensam vaken hemma
Jobbar och fixar lite samtidigt

Jag kommer på mig själv med att inte
längta ett dugg efter att Mannen ska komma hem
med sin oro
Längtar inte ett dugg efter att min inbyggda
pejlare ska dra igång igen
Är nåt fel? Vill han prata? Borde jag göra nåt nu?

Jag har ofta ont i magen
Men inte alltid
Nu har jag kommit på att
jag bara har ont i magen när han är nära
När han är här eller när vi snart
ska ses
Inte annars

Det är stress
Såklart är det stress
Magen bubblar och kurrar, värker och svider

Nu är det lugnt i magen
på alla de sätt. Tillräckligt
mycket tid kvar innan han kommer hem

En del av mig längtar efter vuxentid med honom
Kunna göra saker utan att ha hänsyn till barnen
bli avbrutna
Men en annan del av mig längtar mer till söndagkväll
Då ska jag gå på konsert med Smilgrop
Runt det finns ingen oro utan bara varm mage
Så borde det vara alltid

Inga kommentarer: