1 oktober 2009

Älta ska jag inte

Jag var hemma hos en man och en kvinna
de var nånstans strax under 70 tippar jag
(Det är lite svårt att veta)
Jag ska köpa en möbel av dem
och var där för att titta på den

När jag cyklade hem tänkte jag att
sådär vill jag ha det
när jag blir så gammal
Deras gemenskap var självklar
båda tog plats och det märktes
lång väg att de har det bra tillsammans
Ett samspel, en lätthet

Såna saker ger mig hopp

I helgen ska vi åka till min svärmor
mysa med barnen
plocka svamp
dricka rödvin framför brasan
Det blir fint, hoppas jag

Älta ska man ju inte
jag ju inte
Och därför ska jag sluta tänka på
att denna svärmor inte bjöd med
mina barn till fjällen när hon fyllde
jämnt förra året
och att hon inte tyckte att de skulle åka med
när vi semestrade i somras
För då kunde hon få plats i vår bil

Nej, jag ska inte tänka på det
Inte det och inte heller att Mannen inget sa

3 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså. Jag vill inte vara dum. Men varför skulle du inte? Jag hade aldrig accepterat att mina barn inte dög, i någons ögon. Det behöver du inte ta. Verkligen inte. Hon borde skämmas ögonen ur sig, svärmodern.

Men å andra sidan. Sådan mamma sådan son... Samma "filter" eller glasögon som en terapeut sa...

Anonym sa...

...och det man tänker kommer tillbaka till en. Som om man aldrig blev fri.

Vill man ha kärlek och lugn i sitt liv så bör man tänka kärlek. Vill man ha missnöjdhet och oro så bör man tänka det.

Tror Lyckliga hon försöker göra tvärtemot Lcykliga Han. Leva i nuet. Och det gör hon rätt i, tycker jag.

Fortfarande lycklig sa...

Jag försöker tänka att det var då och att min svärmor inte menade nåt illa. Hon är bara en väldigt egocentrisk person. Tillika oflexibel.

Det sved men det är inget mening att älta det mer. Det är trevligare för alla att vara i nuet och ha mysigt tillsammans. Vilket vi också hade.