26 september 2011

Trafikljus

Kickar igång måndagen och veckan
Bestämmer mig för att må bra
Hittar ny musik och ny lust
En nyköpt liten anteckningsbok ska få ta emot
det ledsna som kommer
Kanske kan det komma nåt bra ur det sen
Det är en avvägning: släppa ut det ledsna men inte
gräva ner sig i självömkan

Igår var en ledsen dag, jag fick inte tag på mig själv
Jag bara flöt runt i depp
Inget kändes viktigt eller roligt
Det var först på kvällen, när dagen ändå var slut och vi
tittade lite på teve - grymt fina Human planet
och sen Kalle Moreus musikprogram
- som det kändes lugnt i magen
Rofyllt på det sätt som jag blivit van vid i mitt nya liv          
Soffhäng och kaffe med min älskling är vacker vardag
på precis det sätt som jag tycker om

Han gör mig lycklig och trygg och just därför är jag
ibland rädd att förlora honom
Utan honom... jag kan inte ens tänka tanken till dess slut
Det gör för ont
Jag är inte van vid att det kan vara vackert att vara beroende
av en annan människa
För mig är det fortfarande delvis förknippat med sorg
Att sitta fast vid någon som sårar en
Nu är det inte så, han skulle aldrig göra mig illa
det vet jag alldeles bestämt
Bara en gång innan har jag vetat det och då hade jag rätt
Det var med de stora barnens pappa
Mitt inre trafikljus har visat röd gubbe förut men jag har
struntat i det
Nu säger det                  
Det är lugnt och snällt här
Jag ska bara fatta det fullt ut
   

Inga kommentarer: