3 september 2011

Idag, i år. Idag, då

Jag gillar att Facebook visar vad man skrev i sin status
den här dagen 2009 och 2010
Det ger perspektiv, får mig att minnas saker
som jag trodde att jag hade glömt

Bredvid mig i bokhyllan ligger David Nichols En dag
Jag har inte läst den ännu, ska gör det så fort jag läst ut
den bok jag just håller på med
Men jag vet att den handlar om en man och en kvinna
som författaren låter oss träffa en dag om året
På så vis får vi följa dem under tjugo års tid

Jag vet inte om Facebook har inspirerats
Kanhända inte, men det är hur som helst roligt att
försöka minnas livet genom en rad tredje septembrar

2008 t ex. Just vid den tiden lämnade jag min exman första gången. Jag träffade Barista och dejtade honom under några månader. Det var rätt att göra slut men ett misstag att dejta någon annan. Jag var inte redo för det och jag utnyttjade Barista på ett fult sätt, det förstår jag nu.

2006. Efter en skitsommar full av bråk satte Exmannen in en charmoffensiv som blev starten på Lyckliga Paret-grejen. Förmodligen borde relationen tagit slut då. Senast då.

2004. Jag bytte jobb, lärde känna Äpplet och minns en rolig höst full att livslust. Vi hade nyligen flyttat till större boende och jag tror att vi hade det ganska bra.

2002. Sommaren då Exmannens sneglande på andra eskalerade. Han var snudd på otrogen och betedde sig så illa mot en väns tjej att de valde att sluta träffa oss. Jag svalde det mesta av detta eftersom läget mellan oss fortfarande var så att jag var i psykologiskt underläge. Efteråt förstår jag att det var då vår maktbalans ändrades.

Så kan man hålla på men jag känner att minnet sviker och kanske är det inte så himlans intressant heller.

När vi nu skriver 3/9 2011 är jag i alla fall mitt lyckligaste någonsin. Jag drömmer om saker men är väldigt tillfreds i nuet också. Livet är fint.

Inga kommentarer: