12 september 2011

Att ta någon för givet

Jag tror att jag är en hjälpsam person
Jag tycker om att vara till nytta, göra folk glada
Jag är vad man skulle kunna kalla en klassiskt
väluppfostrad arbetarklasstjej
En sån som alltid bär ut min egen disk hemma hos andra
Som gärna ställer sig i köket och skär sallad eller passar såsen
Ja, ni fattar

Jag har inga problem med att finnas till hands
om jag blir tillfrågad
Jag kan tycka att det är fint att bli förgivettagen
att någon vet att jag finns där och självklart ställer upp
Men!
Och det är här det blir lite kluvet
Jag vill bli tillfrågad
Och jag vill bli tillfrågad i tid
Inte förgivettagen så att det känns som om
den som behöver hjälp inte anser att jag har ett eget liv
som kommer först
Det får mig att inse att det finns två olika sorters förgivettaganden
Ett som är positivt:
jag vet att jag alltid kan räkna med dig,
att du alltid finns för mig
Och ett annat som är negativt, arrogant:
jag räknar med att du hjälper mig,
jag tycker att jag kan förvänta mig det

Det kan måhända se ut som en hårfin skillnad
Men jag tycker att den är stor och viktig

Kanske är det så lätt som att den som på ett positivt sätt
tar sin vän för givet frågar om hjälp i tid och på ett sätt som
förmedlar respekt
Som säger saker som
Jag fattar om du inte kan men-
Det skulle vara så himla snällt om du-
Som tar för givet men ändå inte

4 kommentarer:

Osloskånskan sa...

Jag vet. Jag kör nästan alltid när jag ska nånstans, och automatiskt är jag chaufför helt hem till dörren när nån sen vill hem....inte kul.

Fortfarande lycklig sa...

Ja typ sånt är det jag menar: det där typ automatiska. Att folk knappt frågar. Eller frågar utan att det riktigt går att säga nej. Så där så att det blir jag som gör fel och framstår som snål och ohjälpsam om jag säger nej. Ställ en rak fråga som det går att svara nej på och gör det i tid, två bra regler.

Osloskånskan sa...

Jag får frågan: "kör du mig hem nu?"
Helt otroligt egentligen....*suck*

Fortfarande lycklig sa...

Det är en hårfin skillnad, verkligen, mellan att bli förgivettagen på ett positivt sätt och att bli utnyttjad. Eller känna sig-