21 september 2011

Pappas choklad

Min älskling frågade mig igår när jag första gången förstod
att jag har ett beroende, ett missbruk
Jag svarade att jag nog har haft det sen tonåren
men att det är först de senaste tio åren eller knappt
som jag haft ett ord för det och därmed förstått
att det är så det är

När jag funderar lite mer på det så tror jag att
jag har haft det här beroende hela livet
Jag minns kakjakten i skafferiet när jag var barn
Jag minns att mamma skämtade om vår frys måste vara sönder
eftersom glassen smälte så fort man la in den
Min pappa gömde godis i sin sängbordslåda,
jag minns smaken av choklad som legat inlindad i hushållspapper
Vi blev som två bovar ihop - han sa aldrig något om att jag
tog av hans godis
Jag tror att han skämdes, han med
                     

Inga kommentarer: