18 september 2011

Om sockerberoendet

Jag är missbrukare
Jag kan inte hantera det mer nu
Orkar inte
En gräns är nådd

Jag måste sluta helt
Jag vet det, lite går inte
Noll är det enda som funkar
Been there, done that

Jag har skämts så över att erkänna
att jag låtsas att det är ok
Vill inte att han ska veta eftersom det är så...
så pinsamt  

Allt missbruk är pinsamt! 

Att äta choklad varje dag
Att vara tvungen, att inte överleva annars
Att inte kunna låta bli fast man vill
Att inte kunna sluta fast man mår illa
Att äta deg direkt ur bunken
när man bakar
Att skämmas så mycket att man vill dö

Livet är vackert
Jag vill inte må såhär
Jag vill må bra
på alla sätt

Så nu
har jag bestämt mig
Noll
Inte mer
Det är jobbigt som fan, abstinens av samma slag
som när man slutar röka
Men det går
Och det blir lättare
Sen är det enda jobbiga alla människor som
inte fattar
När man inte orkar hålla en miniföreläsning
på vartenda kalas, vartenda personalmöte
Men jag fixar det!

3 kommentarer:

Caroline sa...

Å, jag skulle inte klara det där, jag skulle aldrig kunna lova det, varken för mig själv eller andra för jag hatar att bryta sånt jag inte håller.

Jag äter också sött varje dag. Lite choklad, äta en kaka ut skåpet, baka något (och förstås smaka på det före och efter ugnen). Jag ser det dock inte som syndigt, som ett missbruk. Jag väljer bort annat. Jag har slutat att äta äckliga kakor, egentligen inte särskilt goda köpekakor, dålig choklad, sånt som serveras på jobbet som inte har kvalitet. Bullarna från igår som ligger kvar i lunchrummet och så vidare. Jag sparar mig till det som verkligen är gott.

Börjar jag äta en kaka som visar sig vara en som jag inte gillar så slutar jag bums. Så känns helt okej för mig. Det är mina regler och jag vet att jag klarar att hålla dem.

Lycka till med slutet!

Fortfarande lycklig sa...

Jag önskar att jag funkade så men det gör jag tyvärr inte. Jag äter upp även om det inte är så himla gott. Jag kan inte låta bli, kan inte sluta. Att bara är det som är av bra kvalitet och bara lite, det är perfekt och då finns ingen anledning att sluta. Tack för ditt lycka till! Allt stöd behövs!

Caroline sa...

Jag åt äckligt förut också, det är en regel precis som din att inte äta alls.