3 mars 2012

Nöjd

Jag tycker att det är ett så vackert ord

Nöjds konditori ligger vid min cykelväg ut till havet
En vacker gammal neonskylt från en annan tid

Nöjd är ett ord som i vissa sammanhang betyder
Mätt och passiv, utan driv och vilja
Men jag tycker att det är dags att uppvärdera nöjdheten
Lyckan bottnar där, i förmågan att känns sig nöjd
med det man har, med här och nu, med de älskade människor
man har runt omkring sig, med sig själv
Jag sitter vid mitt skrivbord och jobbar denna vackra lördag
Mina barn är ute och far, min älskling är hemma hos sig
Katten fiser i sömnen
First aid kit sjunger för mig

Och jag är nöjd
En lycklig nöjd människa som just nu inte vill vara
någon annan, någon annanstans
Jag vill ha mitt liv, min kropp, mina barn och min man
Mitt hem, mitt jobb, mina kläder och mitt trollhår

Nöjd
Ett vackert ord på en vacker känsla      

Inga kommentarer: