5 mars 2012

Känslor om våren

Jag tycker så mycket om den här tiden på året
Snön är borta och bara i skogen finns isfläckar kvar
Små blommor tittar fram och fåglar sjunger lite hest
Gruset på gatorna sopas upp

Den första vårdagen, solen i ögonen och värme i nacken
Skillnaden mellan sol och skugga är stor
och det går fortfarande inte att sitta på marken
Några har fortfarande vinterkappa och yllehalsduk
andra huttrar lite i tunnare jacka och converse

Det är löften i luften
En varmare, ljusare årstid är på väg
Löv på träden, nytt grönt gräs och massor av blommor överallt

Jag är född på landet och såhär års
kommer alltid en längtan över mig
Jag vill hem till min släkts trakter,
Jag vill gå över hagarna i gummistövlar
plocka smödroppar och krokus och sätta i den minsta vasen
och dricka en kopp kaffe lutad mot en gärdsgård

Inga kommentarer: