16 mars 2012

Intervjua mamma

Jag har en skrivdag och det är så lyxigt! Min bok tar form och jo, jag vågar faktiskt tänka på den som en bok nu. Inte bara som nåt jag skriver, lite löst sådär. Jag har också bestämt mig för att jag ska fråga min mamma om jag får intervjua henne, om hennes barndom, om henne och pappa och om min barndom. Kanske om mormor och morfar också. Om hur hennes liv har sett ut, från början och till nu. Min mamma är inte jättegammal men det kan vara försent när som helst. Jag blir mer och mer medveten om att tiden går och om vikten av att vara  närvarande i nuet och få ut mesta möjliga. Det betyder inte att stressa runt och vara superaktiv hela tiden utan om att göra det jag vill, det som ger mening och inte vänta bort tiden genom att göra för mig meningslösa saker, sånt jag inte måste göra. Att ibland sitta och titta ut genom bussfönstret hela vägen till jobbet kan vara meningsfullt om det är vad jag behöver den dagen, men att fastna i loopbeteenden är det inte.

Jag har inte frågat mamma än, det är lite obekvämt och jag vet inte alls vad hon kommer att svara men jag ska ta mod till mig och jag hoppas att hon inte bara kan tänka sig att göra det för min skulle utan att hon också tycker att det ska bli roligt.

Det är ett mjukt grått ljus utanför mitt fönster idag. Det är fredag och barnhelgen ligger framför mig. Den ena sortens helg. Bra den med, har jag landat i att tycka. Jag längtar efter min älskade men jag ser meningen med att vara isär också. När längtan efter den man älskar är varm, vacker och ömsesidig är det fint att leva. Jag är en lyckligt lottad människa.            

Inga kommentarer: