27 november 2011

Om ansvar och om andras beslut

Nu har jag satt ner foten mot den lilla flickan som inte kan somna. Du är inte med och tar beslut om mitt sexliv, dem tar jag. Du måste inse att det finns saker som är bortom vad du är med och bestämmer över. Hon fattade det. Oavsett vad som gäller hos hennes pappa (vilket jag tycker är på tok, men det är ju upp till dem att avgöra) så är detta vad som gäller här hos mig. Min pojkvän bor här varannan vecka, vi har sex MEN vi är tysta och vi förvissar oss om att  hon sover innan. Jag tror att detta kan funka.

Hon sa själv att hon ibland, när hon inte kan somna, längtar till pappa och önskar att hon var där istället. Inte så att hon vill bo där, det handlar bara om den där stunden innan hon somnar. Vi pratade lugnt om det och jag sa att det är hennes val. Om hon vill bo hos pappa på heltid så får hon det, jag kommer att sakna henne men inte motarbeta hennes beslut. Det är inte min önskan men om hon vill så respekterar jag det. Hon fattade att det inte handlar om att jag inte vill att hon ska bo med mig utan om att hon får ta sitt eget ansvar för det beslutet. Ett bra samtal med en tjej som börjar bli stor, på allvar.

4 kommentarer:

L sa...

Vad bra! Tror det är enda vägen. Att vara bestämd och inte ge vika.
Sen tror jag nog att de där reglerna hos pappa inte riktigt stämmer. Han gör som många andra, kör med en vit lögn.
Det är lätt att ha sex tyst om man bara vet att det är vad som krävs.
Sen att Yngstan då tror på vad pappa säger och att det ska ställas mot dig, som valt att vara ärlig är ju lite olyckligt. Båda vägarna tycker jag funkar mot barn. Vara ärlig eller köra med en vit lögn. Men när ni ställs mot varandra blir det lite fel.
Kör på din linje och vackla inte. Hon kommer säkert över detta snart.

Fortfarande lycklig sa...

L: Skrev en ny post om detta och jag tycker att du har rätt i mycket, men jag tycker att det, i detta läget, inte funkar med en vit lögn. Inte eftersom en viktig sak är just att hon måste fatta att det inte är hon som avgör om vi ska ha sex eller inte.

Anonym sa...

Ja, jag håller med dig i det...

L sa...

Det var jag som blev anonym.