11 november 2011

"Jag vill inte bo hos pappa!"

Det är en underbart vacker fredag och jag känner inte
samma fredagsledsenhet som jag ofta gjort förr
Jag ser fram emot en helg hemma med barnen
Städa, tvätta, läsa, skriva
Ska inte jobba nåt, har jag bestämt, även om det
alltid finns saker att göra
Jag vill vara med honom och vara hemma
men
Så ser livet inte ut och jag orkar inte längta aktivt
efter det hela tiden  

Yngstan ringde mig igår kväll
och var ledsen och arg på sin pappa,
som var jättedum, 
och sa att hon inte vill bo hos honom mer
Jag tar det för vad det är, hon har ju gjort liknande utspel
hos mig också
Dumma mamma, jag vill flytta till pappa
Jag förstår att det kan kännas så i en liten arg flicka
Men jag vill att hon ska lära sig att det inte är
ett ok sätt att hantera motgångar
Man kan inte alltid ta till storsläggan, för vad ska man då göra
när det verkligen gäller, när man på riktigt kanske inte vill
bo hos pappa mer eller när man blir retad i skolan
på allvar
Eller vad det nu kan vara
Överdrifterna och dramerna är en del av vara pretånnis
Det vet jag mycket väl, men jag vill försöka få henne att
uttrycka sig lite mer nyanserat                

Inga kommentarer: