24 november 2011

Familjens diktator?

Igår kväll ringde Yngstan för att säga godnatt
och passade också på att säga att det är jobbigt att hon
inte kan sova när hon är hos mig
Att hon har en klump i magen när hon är hos pappa
för att hon tänker på att hon ska till mig
Och sen när hon är hos mig så är klumpen kvar
Hon är rädd att hon ska höra oss, det verkar vara det enda
detta handlar om
Hon berättade att hennes pappa lovat att han och hans flickvän
inte gör det (dvs har sex) under barnveckan

Jaha, nähä

Kravet är underförstått men klart som glas:
hon vill att jag lovar detsamma

Det är kanske ingen stor grej eller så
är det just det det är
Att en elvaåring ska bestämma om jag ska ha sex eller inte
Är det ok?
Ska man vara en uppoffrande förälder som tänker:
Ja men självklart låter vi bli om du tycker det är så jobbigt
Eller ska man tänka:
Du är ett barn och den typen av beslut fattar inte du

Frågetecken      

Och jag kan inte låta bli att undra när barnen blev
familjens diktatorer        

7 kommentarer:

Livet just nu sa...

Svårt. Du skulle ju kunna säga att ni inte har sex för att hon ska sluta och sedan ha sex i smyg. Hon blir lugn och ni kan sexa. Men det ger ju himla konstiga signaler; att hon ska bestämma. Jag håller med att det inte är hon som ska avgöra men... Ja. Har inte en enda vettig idé.

Kram!

Anonym sa...

Men herregud...Varför ens diskutera sitt sexliv med sitt barn??? Hon har väl inget med det att göra. Slutdiskuterat är mitt förslag...

Fortfarande lycklig sa...

Jag har tänkt just så: säga att vi inte gör det och sen smyga. Smyger gör vi ju redan så det blir ingen skillnad i praktiken. Men. Och det är viktigt. Det bär mig emot att bekräfta att detta är en sak som hon har rätt att ha en åsikt om. För det har hon inte. Som anonym säger: "slutdiskuterat" är det enda rimliga svaret.

Caroline sa...

Jag hade nog tyckt att det räckte med förståelse och ältande av det där och sagt att hon får ha sin klump i magen bäst hon vill för det finns somliga saker som hon inte kan bestämma över, och det betyder varken att ni tänker ha sex för att reta henne eller att ni tänker sluta ha sex för att behaga henne, men jag vet inte om det passar sig att vara hård mot henne. Det är ju väldigt svårt att avgöra så här på distans. Jag själv hade blivit tokig över att ens saken kommer på tal, görs till en grej eller ett problem eller något som hon har rätt att tycka till om. Barn kan ha klumpar i magen utan att man behöver bry sig. Det finns dåliga klumpar. Dem får man behandla, samtala kring och så vidare, men så finns det också sådana här klumpar som är rätt harmlösa om man ser till dem.
Det är ju inte så himla käckt ämne att behöva diskutera med sitt ex heller.

Fortfarande lycklig sa...

Det är ju så jag känner också. Jag vill inte diskutera mitt sexliv med vare sig henne eller mitt ex. Och jag tycker definitivt inte att det är en sak som ett barn ska bestämma över eller ha ljudliga åsikter om. Men nu har hon det och det är mindre helvete att hantera. Varenda kväll är det en palaver på minst en halvtimme om detta ämne. Och jag är så TRÖTT på det.

Anonym sa...

"Du är ett barn och den typen av beslut fattar inte du."

Just så. Tusan, förr när man var mer trångbodda hade man sex med barnen i samma rum, sovandes.... Barnen har inget med sexlivet att göra.

Nu lever jag självklart inte i din situation, men bara att hon försöker spela ut dig så här mot exet är ett säkert tecken på att hon ABSOLUT inte får få sin vilja igenom. Isåfall är det bara börja. "För pappa så får jag göra så här..." och "Pappa lovade mig en ny iPhone..." osv.

Och din ex-man ljuger. 100 spänn på det.

-Rob

Fortfarande lycklig sa...

Ja Rob, det är ju så jag tänker. Vart tar det mig om jag låter henne bestämma nu? Eller ens TRO att hon får bestämma. Nej, jag blir mer och mer övertygad och säker: detta är inte ens en sak som vi ska prata mer om. Det är läge att dra en gräns och göra klart att det finns saker som man inte ens tar upp.

Jag tror också att han ljuger. Som en häst travar.