22 maj 2009

Uttråkad, inte

Det är svårt att tråka ut mig.

Insåg det igår när Mannen frågade. Vad han kan göra för att jag ska må bra.
Vara glad.

Ge mig lugn och ro.
Jag vill ha lugn och ro och förutsägbarhet.

Inte så att jag inte fixar ändrade planer och hastiga kast
i vad som ska hända.
Jag har inget problem med det.
Är rätt lätt där.
Kanske inte den som kommer på
de spontana infallen.
Men inte heller den som gnäller.
Om utflykten till havet regnar bort och det blir Monopol istället.
Om stugan i Småland blir en veckas camping istället.
Om den planerade entimmes fisketuren tar hela dagen.

Det jag inte fixar är humörkast jag inte förestår mig på.
Särskilt inte om det står mellan raderna att de.
Är mitt fel.
Och att jag därför. Borde trösta och dutta.
Finnas där.

På ett sätt som jag inte begriper.

Tråkigt har jag gärna.
Jag är rätt bra på att roa mig själv.

Lite för bra, kanske.

2 kommentarer:

Vardagslyx... sa...

jag tror du är jättebra... på jättemycket....

Fortfarande lycklig sa...

Jo, jag är väl bra på mer än att ha tråkig utan att ha tråkigt. Jag är bara inte så bra på människor alltid. Eller... såna jag inte valt själv. Är jag inte så bra på.