2 oktober 2011

Kalas = socker

Helg betyder ofta kalas
och kalas betyder nästan alltid socker
Vare sig det är middag eller fika på menyn
(eller både och)
Så bjuds det socker
Det är efterrätt, kakor, läsk, tårta, godisskålar...
Och det bjuds ofta verkligen
Bjuds som i trugas 

Det duger inte att säga nej tack
hur vänlig man än är
Nej, man måste ha ett skäl till att tacka nej
Jag gillar inte att ljuga och påstå att jag bantar när jag
inte gör det och dessutom vet jag att det är ännu mer
provocerande
Du som är så smal  
Nej, det är jag inte, men jag fattar poängen

Jag undrar varför det är så
Varför kan jag inte bara få lov att låta bli att äta kakor
och godis?
Varför bryr folk sig?
Varför är det så provocerande?    

5 kommentarer:

Minna sa...

Jag håller helt med dig! Så fort man ska gå bort till någon så ska det trugas socker. Fredagsfika på jobbet, födelsedagskalas, fredagsmys, bio, middagar, efterätter - socker, socker, socker! Nu för tiden ser jag det som en allergi, jag tål inte precis som nötallergikerna inte tål nötter. Ja tackar nej och om någon frågar säger jag att jag mår dåligt om jag äter detta. Brukar räcka, annars kan man använda humor och säga att "jag blir så gasig i magen om jag äter det där och då vill du inte sitta bredvid mig" med glimten i ögat. Tack för en bra blogg, tycker du skriver väldigt fint!

Unknown sa...

Skrev ett inlägg i ämnet för någon månad sedan. Det är otroligt vad det blir jobbigt för vissa när man tackar nej.
http://livelovelchf.wordpress.com/2011/08/18/bara-en-liten-kaka-tjatkarring/

Fortfarande lycklig sa...

Välkomna hit!

Minna: Tack för bra tips! :) Det är ju dessutom sant: jag BLIR gasig av socker (vet inte om det gäller alla eller om det har med min tarmsjukdom att göra).
Mato: ska kolla upp!

Caroline sa...

Det är så socialt det där med socker. Belöna sig själva tillsammans på något vis. Särskilt om man träffas så där mellan mål tycker jag det är jättesvårt att välja något annat än sött till fika. En ostfralla är liksom inte riktigt samma grej och det serveras sällan på café något litet alternativ, som en grönsaksdipp eller någon liten hemmasmaksatt yoghurt eller så.

Fortfarande lycklig sa...

Ja, så tror jag det är. Vi är vana vid att lyxa till det med kakor och goda (=söta) grejer när vi ska fira något eller bara fikar ute. Jag önskar mig ofta att det kunde finnas sockerfria skorpor t ex att köpa på fik. Eller _små_ mackor. Smoothies är ju nästan alltid sötade.