22 oktober 2011

År ett

Jag ska inte tjata mer om datum efter idag, jag lovar det
Men jag måste skriva om dagen
22 oktober 2011
Ett år
Det har varit mitt livs bästa år
Jag är en annan version av mig själv än jag var
när jag vaknade på morgonen
fredagen den 22 oktober 2010  
Då var jag kvar i mitt gamla liv,
på väg bort men ändå kvar
Jag minns varenda stund av den dagen, kvällen
och natten
Från bussfärden till förfesten till taxiresan hem
Sist kvar av alla
Ville inte släppa taget, inte gå
En klump i magen av oro dagen efter
Tänk om han-
Ett fint samtal och lugn i magen
och när jag kom hem: ett mail i datorn
Skickat mitt i natten
Det första mailet, det första steget mot vi

Lördagen den 22 oktober 2011 ligger en regntung grå filt
över hustaken, löven brinner rödgula och jag längtar ingenstans
Kaffet är nygjort och snart ska jag skriva vidare på min bok
Ja det ska bli en bok
Och ja, nu lever jag med en man som låter mig skriva
utan att snoka och som ger mig tid att vara fjär
Vårt andra år börjar imorgon

Inga kommentarer: