30 oktober 2011

Julpusslet

Det är snart november, årets tristaste månad
Jag brukar hoppas att den ska passera lika snabbt
som ett värmeljus från IKEA brinner ner  
Inte i år dock
Jag har alldeles för mycket kvar på höstens att göra-lista
Roliga saker som vill bli hunna med

Sen kan julen få komma
Det är ju trots allt ganska mysigt det där

I år blir det till att fundera lite
Hur ska man fira när man har barnjul,
en pojkvän som man vill kunna julpussa på och
dessutom
en mamma som annonserar att hon skulle vilja att man
kom hem över jul
(Ett jättemärkligt uttryck eftersom hon och jag
inte har delat hem på snart 30 år och jag aldrig har
bott i den lägenhet där hon bor nu)

Men vad värre är:
Jag vill inte fira jul hemma hos henne
Inte med henne heller, om sanningen ska fram
Jag vill fira någonstans där jag känner mig hemma
och med människor som jag har kul med

Jag tycker om min mamma på nytt
Hon finns där och det uppskattar jag
Men ändå vill jag inte
Hur löser ni julpusslet?      

4 kommentarer:

Anonym sa...

testar

Caroline sa...

Å, jag orkar inte pussla så mycket, orkar inte tänka på rättvist och orättvist. Jag firar ju där det känns bra och lämpligt för mig och oss och om det är andra som vill vara med på det så gärna det! Vi har de senare åren, när det är allaminabarnjul så kommer både mina föräldar och hans mamma och min bror och hans bror. Det blir en fin mix. Jag tycker det är dumt att sätta sig i en situation där jul blir jobbigt och press, man kan ju faktiskt ta kommandot och bestämma att man bestämmer sig alldeles utmärkt utan det dåliga samvetet från exempelvis sina föräldrar slingrandes runt halsen.

L sa...

Min mamma brukar också fråga när jag kommer "hem" trots att jag aldrig bott där de bor nu. Det är nog mer hem till familjen som menas, än hem till huset...
Vi har barn från tidigare förhållanden båda två, så det blir lite olika varje jul beroende på vilka barn man har osv.
Det brukar vara alla våra barn, jag och min man, och våra föräldrar, hemma hos oss vartannat år. Sen blir det utspritt och firande av jul på både julafton och annandag för att alla barn ska få vara med och fira. Jobbigt men mysigt.

Fortfarande lycklig sa...

Om jag får välja vill jag fira jul hemma hos mig och att alla kommer hit plus att det blir lite knytis så att jag inte måste fixa allt. Jag vill inte resa bort, dels är det långtråkigt hos min mamma, tycker alla och särskilt barnen, och dels brukar det vara skönt att slippa resa iväg när man är trött efter höstens jobb.

Men sen kommer ju frågan om stjärnfamiljen ovanpå det. Det är inte självklart så att barnen vill fira jul med sina nya familjer bara för att vi vuxna vill det.