8 december 2011

Snö

Min älskling har ett hjärta av snö
sjunger Lasse Winnerbäck i en av mina gamla favoritlåtar
Det är vackert och nu när det faktiskt börjar komma lite snö
på det ännu sommargröna gräset
känns den här låten extra rätt

Att vara med honom
(min älskling alltså, inte Winnerbäck eller hans älskling)
är det mest förutsägbara och det mest oväntade
i kombination
Jag vet exakt var jag har honom men ändå aldrig riktigt vad som ska hända
Vad han ska säga och göra och vilja
Han är ny varje dag och ändå samma och det
passar mig så himla bra!
Jag visste inte förrän jag träffade honom
att det är så jag vill ha det          
Lugn lunk och ändå aldrig två likadana dagar
Hans rastlöshet och hans lugn - i perfekta doser - utgör en
inspirerande och vilsam fond för mitt varande
Jag tror att det är bland det finaste jag kan säga om
och till
en annan människa    
Och han är den finaste människan och värd alla ord
av kärlek
som går att komma på

Inga kommentarer: