13 december 2011

Lucka 13: Berätta om din favoritsak i ditt hem

Luciamorgon
En av årets finaste morgnar om du frågar mig
Det är mycket minnen av barndomens och tonårens lussetåg
med gymnastikklubben, skolkören, dansgänget
Jag lussade alltid och alla de där sångtexterna är fast
förankrade i mitt minne
Nuförtiden handlar lusse om äta frukost framför teves luciafirande
Och det tycker jag mycket om att göra
Tända ljus, kaffe och filt om benen
I år var Sofia Karlsson med och hon förgyller alltid tillvaron
(på tal om människor jag beundrar)
Och sen hasta iväg till ett barnalusse på Yngstans skola
Falsksång i ofrivillig kanon
Halva tåget består av tomtar som inte ens sjunger
Jaja...

Favoritsak hemma var det
Jag tappade visst tråden
Jag har många favoritsaker men bryr mig samtidigt inte så himla
mycket om prylar att det finns något särskilt att lyfta fram
Men en sak som jag är väldigt kär i och som är viktig i mitt liv
är min stringhylla
För att den är vacker, smart och passar min stil
Och - såklart - för att den rymmer en massa böcker
Och utan böcker går det inte
Ett hem utan böcker är tomt och fattigt
(Så egentligen är det väl kanske de som är mina favoriter)

Inga kommentarer: