4 december 2011

Lucka 4: Berätta om en person som du beundrar

Alltså... jag är inte riktigt lagd åt beundran. Det är något undergivet med det som jag har svårt för. Men visst finns det människor som jag verkligen uppskattar och önskar att jag var mer lik. Som har gjort saker eller har begåvningar eller förmågor som jag saknar. Saknar i betydelsen skulle önska att jag hade. 

I den meningen beundrar jag Smilgrop för att hon är en så spontant glad och varm person som alltid får mig att känna mig så himla omtyckt. Hennes sätt att strö små sötord runt sig, att krama om mig en gång till - fast vi just har hälsat - bara för att visa hur glad hon är att ses, hennes engagemang i allt och alla runt sig, även när man kan tycka att hon borde ha fullt upp med sig själv. Sådan skulle jag vilja vara.

Den kategori människor som jag annars mest beundrar är skickliga författare. Som kan gestalta och bygga ihop en berättelse som står stadigt och inte har några märkliga hål eller obalanser. Som inte skriver läsaren på näsan utan får henne att känna sig smart. Och som har något att berätta, någon som gör skillnad. Som Joyce Carol Oates, Paul Auster, Haruki Murakami, Roberto Bolaño, Jonathan Franzen, Sara Lidman, Sofi Oksanen. Bland andra. Som skriver så att jag limmas fast.      

Inga kommentarer: