15 december 2011

Lucka 15: Berätta om en av dina favoritböcker

Jag kan omöjligt välja en favoritbok! Det finns för många. Kanske kan ni se detta som ett julklappstips till familj och vänner som gillar att läsa. För att i någon mening begränsa mig ska jag hålla mig till böcker som jag har läst i år.

Den bok jag först måste nämna är den jag läste senast - med risk för att framstå som en av kossorna i hagen - nämligen Freedom/Frihet av Jonathan Franzen. Den ultimata boken. Jag önskar att jag också kunde skriva som han gör. Det är klokt och insiktsfullt om otroligt väl gestaltade, komplexa personer som man tror på och verkligen bryr sig om. Har ni inte läst den så gör det! En äkta läsupplevelse väntar!

Sen måste jag slå ett slag för Haruki Murakami och av alla fantastiska böcker han har skrivit väljer jag Kafka på stranden. Men det är egentligen bara en tillfällighet att det blir just den. Murakami skriver magiskt realistiskt - det är knäppt och skruvat och samtidigt alldeles vardagligt och normalt. Individerna är äkta och det som händer dem också, trots alla märkliga och overkliga vändningar.

Tidigt i våras läste jag Sofi Oksanen och jag längtar intensivt efter att hon ska skriva något nytt. Att säga om någon att hon är en lovande ung författare är en sanslös klyscha men jag gör det ändå. Oksanen lovar mig massor av framtida läsupplevelser. Av de tre böcker hon har skrivit hittills vill jag lyfta fram Stalins kossor, hennes debutroman. Att den är ett förstlingsverk är makalöst, den är så komplett och säker.                                    

Och så en till: underbara myllrande 2666 av Roberto Bolaño. Han knockade mig totalt med De vilda detektiverna för ett par år sedan så när jag fick 2666 i min hand hade jag skyhöga förväntningar. Och de infriades! Detta är en fantastiskt rik och levande bok, galen och krispigt frisk samtidigt. Jag bara sörjer att jag inte behärskar spanska så bra att jag kan läsa Bolaño i original.

Så. Jag stannar där. Jag har ju ett jobb att sköta också!

Inga kommentarer: