11 december 2011

Lucka 11: Berätta om hur dina framtidsdrömmar ser ut.

När jag läser dagens luckuppgift blir jag glad! För den påminner mig om det fantastiska: att jag har framtidsdrömmar igen. Efter att under ganska många år mest ha orkat fokusera på att överleva vardagen kan och  orkar jag drömma igen. Det kan tyckas paradoxalt - att jag inte drömde när jag var i en dålig relation, att jag drömmer nu när jag har det bra. Men det är just det: att må bra i vardagen och känna glädje och harmoni är den bästa grunden för att drömma! I alla fall för mig. Drömmarna är inte verklighetsflykt, de är planer för och längtan efter det som kommer sen, de är realiserbara. Drömmarna utgör inte ett alternativ, utan de är förfiningar av det som redan är. Det är en definition av lycka för mig: att jag drömmer.          

Jag drömmer om att skriva klart min bok. Jag skriver så ofta jag får ro och jag har gett mig själv ett löfte om att försöka skapa fler rofyllda tillfällen. Ge skrivandet mer plats i min vardag.    
                   
Jag drömmer om att bo tillsammans, i en stor lägenhet där alla ryms. Mina barn och hans, mina saker och hans. Alla våra böcker blandade. Mina lakan bredvid hans i ett linneskåp som luktar tvättmedel.

Jag drömmer om att gifta mig med honom. I den drömmen reser vi iväg, bara han och jag och gifter oss i hemlighet och sen äter vi middag på en liten restaurang vid vatten. Det är romantiskt och vi.

Så ser mina drömmar ut. Min vardags förfining.            

Inga kommentarer: