21 augusti 2011

Tweenie-Yngstan

Jag är så frustrerad på mitt yngsta barn just nu 
Hon är en tweenie och har verkligen gått in för rollen
kan man säga
Hennes humör växlar blixtsnabbt mellan
glittrande toppar och bråddjupa, mörka dalar
Hon är klok och rolig, social och verbal
En fantastisk liten person på många sätt
Men
Hon hon kan också vara en veritabel pest
Hånfull, gapig, ältande, krävande
Liten och stor samtidigt, ja det kanske förklarar
en del
Att vilja vara vaken till elva på kvällen (som en stor tjej)
Men sen vilja bli mysnattad (som en liten tjej)
Det går inte ihop för mig, jag får ingen egen tid alls och
känner att där orken tryter tar irritationen vid

Hon är också svartsjuk på sina stora syskon
och på min pojkvän
Vill ha mig hundra procent tillgänglig hela tiden
Inte så att hon vill vara med mig hela tiden men jag
ska finnas där så fort hon vill det
Och om jag då är upptagen i samtal med någon annan
- oj, oj, så liten hon blir då...

Senaste bottennappet, som gjorde att jag lackade ur
och faktiskt skällde på henne (jag försöker undvika det)
var igår när hon höll en lång och gnällig monolog
om hur orättvist det är att hon inte har en Iphone
och varför ska vuxna ha finare prylar än barn etc yada yada

Jag har ingen Iphone men har funderat lite på att kanske
Men det känns inte så nu, delvis för att jag inte har råd
(eller nog inte vill prioritera det)
men mest för att det skulle bli ett sånt jävla liv

Jag vet att detta till stor del beror på turbulensen
hos hennes pappa
Allt nytt som händer där (jag är belagd med munkavle)
gör henne orolig och disharmonisk och det är inte alltid
som hon kan sätta ord på det, eller ens fattar själv att det
är det det handlar om
Men det är nåt annat också
Jag vet inte hur jag ska gå vidare med henne

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är hos dig hon är trygg, det är du som får ut för all frustration för hon vet att hur hon än beter sig så finns du där.

Det är skitjobbigt rent ut sagt, har själv en gosse här som är barn men som tror han är tonåring (född -00) och hujeda mig vilka kamper, vilka disskutoner och vrånghet det finns för att i nästa andetag bli som en femåring och jättemysig och ska ska kramas och allt.

Och sen tvärvänder det igen...

Kram "M"

Anonym sa...

Hmmm Ok...

NU är jag med vad som sker mer...


Förstår henne om hon är som hon är nu, mycket och som sagt, tryggheten finns hos dig nu så du får ta emot allt det som sker...

Hoppas det lugnar sig snart !!!

Kram "M" igen

Fortfarande lycklig sa...

Det är så, det vet jag. Det kan hon t o m själv artikulera. Och det hjälper mig att veta det. Men ibland när jag är mitt i det så blir jag så himla TRÖTT på henne.

Det är stora saker som händer, som jag inte skriver om här så det är inte underligt att hon är lite jobbig just nu. Jag kan hantera det, allra oftast!

Kram!