16 augusti 2011

Lyckokliché med nyanser

Lycka eller elände - vilket är det bästa bloggmaterialet?
Det var ungefär frågan jag ställde nedan 
Svaren, såhär långt, är lite blandade
Flera menar att lycka lätt blir lite platt och ointressant
Jag kan hålla med om det, om den lycka som omskrivs
inte ges nyanser

Lyckan i mitt liv nu är inte nyanslös
Mitt liv är inte odelad toppenfinfint bara för att jag lever
med kärlek på ett sätt som jag aldrig tidigare upplevt
Jag är inbäddad i hans värme, välvilja och respekt
Jag älskar honom gränslöst och känner mig lika älskad tillbaka
Men det betyder inte att vårt liv tillsammans är helt problemfritt
Vi är två medelålders människor med varsitt halvt liv bakom oss
Bagage kallas det ibland, alla de där minnena och upplevelserna
som vi har med oss, som gör att vi ibland reagerar märkligt
eller oväntat
Vi har varsitt bagage
Vi har våra ex, ett gäng ungar var, varsin uppsättning familj

Han överraskar mig ibland
Jag blir förvånad, ledsen och undrande men aldrig arg
Jag tror inte att jag kan bli arg på honom
Jag överraskar honom också
Han förstår ännu inte hurdan jag är, fullt ut
(om man nu nånsin kan det)

Vi vet inte hur vårt gemensamma liv kommer att te sig riktigt
Hur det kommer att bli med barnen,
var vi ska bo, hur vi ska ha det
Men vi vet alldeles säkert att detta är för livet
Vi jobbar på det och det jobbandet, det är var jag kommer
att skriva om här
Nyanserna

Hur livet kan bli när man träffar sin stora kärlek sent,
efter barnen och allt det där
Ett allmängiltigt ämne, tänker jag
Och faktiskt - oavsett om någon läser eller inte så
kommer jag att fortsätta skriva om det
För jag kan inte leva utan att skriva

Inga kommentarer: