19 augusti 2011

Ätdemonerna

Att ha ätstörningar är jämförbart med att vara drogberoende
Det är inte nytt för mig att det är så
Men jag kommer då och då att tänka på likheterna

Jag har aldrig testat några andra droger än alkohol och tobak
Jag har aldrig, förutom en mycket kort period när jag var tonåring,
umgåtts med människor som använder droger
Men jag tror mig veta ganska mycket ändå, om hur den som är
drogberoende fungerar, hur drogerna tar över ens liv 
Så är det för mig också

Känslan av att inte ha makt över sig själv, sin egen tillvaro
Att det är ätandet, maten, som bestämmer
Beroendet av att äta eller av att inte äta
Ibland är det det enda jag orkar tänka på
Det är asocialt att ha ätstörningar
På samma sätt som den drogberoende isolerar sig
med sina droger gör också jag det
Det är för mig ett av de tydligaste tecknen på att jag
har ett stört förhållande till mat och ätande
Att jag vill vara ifred
Att jag längtar efter att vara ensam så att jag kan äta
vad jag vill och hur mycket jag vill
Eller inte äta alls om det är det jag vill
Samtidigt är det den största ångesten - att vara ensam
Då finns det ingen spärr,
ingen som skyddar mig mot dem
Mot ätdemonerna

Inga kommentarer: