31 augusti 2011

En ond parentes

Smilgrop har träffat en ny kille
Hon har nyss - alldeles för nyss - lämnat en relation
Det kan ju gå bra ändå och huruvuda det är bra eller inte
att träffa någon ny snabbt har absolut inget med moral att göra
Inte i min bok i alla fall
Om det kommer att kännas bra vet man ofta inte förrän man
har prövat
Efter sex, om vi ska vara tydliga, brukar man veta

Så är det för Smilgrop
Efter sex vet hon att nej, det här funkar inte
Det känns som om jag är otrogen mot mitt ex
säger hon med tårar i ögonen
Jag förstår henne, känslorna är hos honom och inte
hos nye mannen
Då går det inte, då är det för snabbt

Det kan också vara försent som det var i mitt fall
Jag var de facto otrogen mot min exman men kände inget,
kände mig inte otrogen
Känslorna var snarare hos Rocky än hos Exmannen
Eller ingenstans kanske
Hos ingen

När jag tänker tillbaka på det nu
och jämför
så är det så solklart att jag hade slutat älska långt
innan dess
Jag skulle aldrig ha kunnat eller velat göra så annars
Jag skulle aldrig ha kunnat göra honom så illa

När jag jämför med nuet blir jag alldeles kall i magen
Bara tanken på att någon skulle göra min pojkvän illa
får mig att vilja gråta
Jag är så rädd om honom, vill honom så väl, vill att han ska må bra
Jag skulle aldrig kunna såra honom

Det är en skillnad som är enorm
och det får mig att inse - igen - att relationen med
Exmannen utgjorde en parentes
En ond parentes

Inga kommentarer: