25 augusti 2011

Natt hemma hos mig

Tröttheten är massiv idag
Men samtidigt är jag speedad eftersom jag har
massor att göra på jobbet
En sån där dag som kommer att sluta med att jag
somnar på bussen hem

Natten till idag innehöll inte mycket sömn
och jag håller på att lacka ur på mina barn
Natten till idag var värre än det brukar men
ungefär såhär kan det se ut

21.00: Yngstan ombeds börja göra sig klar för natten
21.15: Yngstan lyder och gör entré på toaletten där hon i sakta mak borstar tänder och hår samt tvättar ansiktet
21.30: Yngstan är i sin säng och vill säga godnatt. Dvs prata och mysa. Länge om hon får bestämma, kort om jag får bestämma. Oftast vinner hon.
22.00: Jag lämnar Yngstans rum
22.00 Äldsten kommer hem från träning och går in i duschen + äter (vissa kvällar)
22.30: Jag säger godnatt till de stora barnen (om de är hemma) och går och lägger mig
23.00: Jag somnar
22.00-01.00: Yngstan ropar på mig. Jag vaknar om jag hunnit somna och går till henne. Hon berättar att hon inte kan sova och vi har en trött (och från min sida irriterad) diskussion om att hon inte kan väcka mig på nätterna bara för att kolla att jag lever, ungefär. Att jag finns där och kan väckas om det verkligen behövs. Etc. Jag somnar om, om jag har tur, ligger vaken om jag har otur. Vilket också beror på följande:
23.30: Mellan går och lägger sig, dvs går förbi mitt sovrum på väg till badrummet. Detta vaknar jag normalt inte av, men om jag nyss somnat/somnat om vaknar jag. Ibland tar Mellan nåt att äta och då vaknar jag definitivt.
Någon gång mellan 23.30 och 03.00: Äldsten kommer hem. Om han äter (dvs kylen öppnas och stängs, micron plingar, vatten kranas) vaknar jag. Om jag har varit vaken innan är detta spiken i kistan som gör att jag inte somnar om på flera timmar.
06.00: Min väckarklocka ringer och en ny dag randas.

Samanfattning: Det är som att ha en bebis och ändå jobba heltid.
Såna här dagar är jag desperat efter sömn och irriterad som en nytrampad orm. Nåt måste hända!
Ikväll blir det rådslag och nedsatt fot.
Funderar allvarligt på att slänga ut Äldsten, byta rum med Mellan och köpa sömntablettter till Yngstan.

Apropå det här med att barnen är i centrum på ett osunt vis.

Inga kommentarer: