20 augusti 2011

Arkeolog

Fortsätter läsa bakåt och det är nyttigt
Ser linjer, förstår
Men förfäras också - att det tog så lång tid
Att jag så lite lyssnade på min magkänsla
Att jag förträngde
Hur kunde jag blunda så länge? Hur orkade jag?

Men jag fastnar inte i det
Mest av allt är jag glad att se hur jag läkt och
hur jag håller på och hittar tillbaka till mig själv igen
Hur jag blir mer och mer jag
Hur jag orkar mer och mer
Det är terapeutiskt
Vilsamt

Jag vilar och läker och jag känner energin återvända
Jag vill mer nu, längtar efter hösten och allt man kan
göra då
Jag vill gå långa promenader i skogen
Jag vill läsa och skriva massor
Jag vill sticka raggsockor och teckna
Jag vill älska och baka bröd och sy och
kyssa hans händer

Nu ska jag läsa igen
Bakåt, som en arkeolog

Inga kommentarer: