24 augusti 2011

Barn i centrum

Jag hade ett långt samtal med Yngstan igår
Någon kanske minns att hon för ett tag sen berättade
att hon hade hört mig och min pojkvän när vi hade sex
(nej, så uttryckte hon det såklart inte men det var
vad det handlade om)
Det har bara hänt denna enda gång, vi är ytterst måna om
att vara tysta
Jag minns hur pinsamt och jobbigt när det var när jag själv
var liten och råkade höra-
Litet, lyhört - ja det var så det var

I alla fall
Detta hände innan sommaren
och inte sen dess
Alltså ganska många nätter och en utlandssemester på det
utan att hon har hört en enda liten suck

Så nu då
Hon grät en liten skvätt och sa att hon var rädd för att
hon skulle höra och att det gjorde att det var svårt att somna
(paradoxalt är bara förnamnet)

Jag frågade vad vi mer kunde göra än vara tysta
(Vilket vi ju är)
Och då kröp det fram att hon nog tyckte att vi inte ska-
när hon är hos mig

Alltså...
Nej! Glöm det
Där går väl ändå gränsen för vad ett barn får lov
att ta sig rätten att ha åsikter om?!
Det är verkligen en intressant utveckling
att hon ens tänker tanken
I vårt samhälle är barnen i centrum på ett ibland
tämligen osunt sätt
Tycker jag
Vad tycker ni?

5 kommentarer:

L sa...

Hon vill nog helst att hennes mamma inte sysslar med sånt. Som de flesta barn tror jag.
Då ni ändå är tysta kanske du kan låta henne tro att ni inte gör något.
När hon blir lite äldre förstår hon att hon inte har kunnat styra er utan att ni helt enkelt gör som ni vill. Som alla vuxna! :)
Kanske har hon svårt för att din pojkvän är en "främmande man" och inte hennes pappa, och att det känns olustigt jut av den anledningen.

Osloskånskan sa...

Hur gammal är hon? Säg att det är något av det vackraste två vuxna som är glada i varandra kan göra.

Caroline sa...

Oj jag skulle tycka att det var väldigt svårt att diskutera sådant med mitt barn alls. Vet inte om jag förvånas och förfäras eller om jag imponeras av att ni pratar om det. Jag har alls inga tips mer än att det förstås inte går att hon bestämmer något sådant.

Anonym sa...

Nej det vore att gå för långt. Jag kan förstå att hon drar upp det, många barn har väl lite svårt att föreställa sig att deras föräldrar överhuvudtaget har sex. Men nej, det är inget som hon bör få en föreställning om att hon kan styra över.


/R

Fortfarande lycklig sa...

Yngstan fyller 12 nästa gång och är en klok och verbal och mogen tjej, mestadels. Det är lätt att prata med henne, hon är en känslopjunk-tjej precis som sin mamma.

Skönt med medhåll om att hon inte har rätt att lägga sig i mitt kärleksliv på detta sätt. Tack! Och L: jag vill inte låtsas inför henne, nu när hon vet och vi har pratat om det, att vi inte har sex. Det vore fel på massor av sätt. Inte minst för att det ger henne en tro på att hon har rätt att styra över såna saker, vilket jag inte tycker att hon har eller ska ha.