28 augusti 2010

Om igår

Det var bra igår
på familjerådgivningen
Jag grät och kände mig som skit
när han fick lägga ut texten om hur trist han tycker att det är
att jag inte vill ha sex och att jag antagligen inte älskar honom
längre
Det var hemskt, kylan och torrheten i hans röst

Men sen fick även jag ta plats och berätta om varför
jag inte vill ha sex
Hur livet med Mannen sett ut, på det planet,
från början till nu
Det var inte kul för honom att höra, det påstår jag inte
Men det var inget nytt
Familjerådgivaren kallade det förtryck,
det Mannen gjort mig

Jag skulle kanske inte använda ett så starkt ord
Men jag har heller aldrig satt ord på det
Bara på hur jag känt mig i det

Rådgivaren är skitbra, verkligen riktigt bra
Och det finns mycket mer att säga både om hur han
hjälper oss med sitt fasta lugn
och om det som blev sagt

Men det hinner jag inte nu
För det är helg och jag ska iväg med mina tjejer
för manslöst umgänge: mat, vin och prat
Tjoho!

4 kommentarer:

Caroline sa...

Det kan säkert vara bra att bara behöva sitta där bredvid varandra och upprätta något slags lugn och sans fast ord är hårda och svåra och få lite egen tid att prata på, som inte störs av annans protester. Det är lätt att låsa sig i att avbryta och inte lyssna så noga.

Hoppas du får härligt med dina tjejer :)

Anna sa...

En härlig "batteri-påfyllnadsdag" mao efter en dränering i går. Vad kan passa bättre... NJUT!!/Kram Anna

Stina sa...

Hittade din blogg av en slump. Gillar verkligen det du skriver och att du delar med dig så öppet och ärligt!
Kram

Fortfarande lycklig sa...

Caroline: Det är precis det jag alltid har uppfattat är är en av de stora poängerna med familjerådgivning: att få prata till sin partner men med publik/samtalsledare som kan gå in och styra och bryta och ställa intressanta frågor om man fastnar. Att bli utmanad att berätta saker på nytt sätt, att själv se och att få sin partner att se. Att tvingas lyssna på honom när han gör detsamma och att på så vis komma till att förstå varann bättre och kunna släppa taget om oförrätter.

Dagen med tjejerna var härlig och gav perspektiv på ett skönt sätt. O-hotfullt.

Anna: Tack och kram tillbaka!

Stina: Välkommen hit och tack för dina fina ord! Kram!