10 augusti 2010

Förakt

Det är skönt att du inte föraktar mig längre
säger Mannen

Har han upplevt att jag föraktat honom?
Jo, tydligen
Jag har mest av allt känt förakt mot mig själv
För att jag varit dum - en riktig fåntratt emellanåt
som gått med på konstiga saker
För att jag varit otrogen och inte ens haft vett att
skämmas ordentligt, först
För att jag varit feg och konflikträdd och mån
om att vara till lags

Gentemot honom har jag känt
ilska, ledsenhet, besvikelse, bristande tillit
Men inte förakt

Jo. De har jag
För en sak: hans svartsjuka
Den har jag föraktat
Svartsjukan som fick honom att läsa min dagbok,
mina sms, mina mail och min msn-historik
(som han sparade utan att jag visste om det)
Som fick honom att rota runt i min dator och
leta efter spår
Av vad?
Av att jag
tittat på folks facebook-bilder
skrivit mail som jag slängt
Sånt

Då kände jag förakt, det gjorde jag
För honom och för mig själv som stod ut
Aldrig igen

Inga kommentarer: