19 augusti 2010

Nu

Ibland flyger sentenser genom mitt huvud

Life is what
happens to you while you're busy making other plans

är en av de som är bra
(de flesta är det inte)
Jag är lite kass på just det där
att vara i nu och
inte gräma mig för det som varit
eller längta tillbaka
inte oroa mig för det som kommer
eller vänta så mycket på det att jag tappar nuet

Samtidigt är det just i vardagen jag trivs
I här och nu
När barnen är här
När det är fullt upp på jobbet
När jag uppslukas av en bok eller en film
När jag sitter i ett långt samtal med en vän
Då längtar jag ingenstans

Jag är mer en hemma och som vanligt-människa
än en semester och speciellt-människa
Samtidigt tråkas jag ihjäl när inget händer som får mig att
sluta tänka bakåt och framåt
När inget nu finns

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, märkligt. Jag tror ju inte på det där. Jag tror att livet är det som händer, punkt. Att göra planer ingår också i livet, det är också något som händer...

Och ett nu kan också vara stillhet och tråkigt och då är att vara i nuet att ha det tråkigt. Det är helt ok.

Fortfarande lycklig sa...

Ja, det är väl ungefär så jag menar också. Klart att planerandet är en del av livet, men det jag inte vill är att då och sen tar över. Att jag blir så uppfylld av det att jag slutar se det som är nu. Det är svårt det där.

Ibland kan jag känna mig så uttråkad att jag nästan går av på mitten och ibland kan exakt samma syssla ge mig den största ro och tillfredsställelse.

Jag vet ibland vad skillnaden består i, men andra gånger är det helt obegripligt.