7 september 2010

Jag är en sköldpadda

Det är en perfekt morgon
Blå himmel, krispig luft
Barnen har gått till skolan och hemmakontoret
just öppnat sin dörr för mig

Det kommer att bli en bra dag

Jag tänker så aktivt ibland, intalar mig själv
mer än känner det
Men idag är det alldeles äkta

Jag läste en artikel i min morgontidning i helgen
och den fick mig att känna igen mig så till den milda grad
att en rofylldhet infann sig
Det var som om någon berättade för mig
att det inte är mitt fel
Det är bara olikhet och i sin ordning

Artikeln liknade människor vid hagelstormar och sköldpaddor

Typiskt för Hagelstormar är att
- visa och överdriva sina känslor
- vara beroende, klängig och kontrollerande
- vara generös och impulsiv
- lätt drabbas av övergivenhetsskänslor
- vara gränslös

medan Sköldpaddor ofta
- förnekar beroende och förminskar sina känslor
- stänger andra ute från sitt personliga rum
- har lätt att känna sig invaderad och kontrollerad
- har tydliga och stela gränser

Häpp
Det är ju vi!

Jaa, jag vet att man ska ta sånt här
självhjälpsmumbojumbo
med en hälsosam nypa salt och inte gömma sig bakom
att det är normaaalt och därmed tillåtet

Men det är intressant att läsa om sig själv
och den man lever med så klockrent beskrivna

Det är befriande och ger mig lust att kämpa

2 kommentarer:

BobbieB sa...

Jag läste samma artikel och blev frustrerad. Jag vet inte om det haglar sköldpaddor när jag närmar mig eller om det är hagelstorm innanför skalet?

Jag får vänta till på söndag och se om det finns en förklaringsmodell som passar bättre!

Fortfarande lycklig sa...

Teorin belyser min och Mannens beteenden och personligheter väldigt bra, men är inte prick på när det gäller orsaker. DET gör mig frustrerad.

Sen är en del av mig ständigt skeptisk till sånt där, att klumpa ihop människor och sätta fixa etiketter på dem. Men ibland får det mig att se nya saker. Eller se det jag redan vet i ett klarare ljus.