18 september 2010

Att klamra sig fast

Tidig morgon
Mannen är vaken långt innan mig
som vanligt när det är helg
När han märker att jag börjar vaken-röra på mig
flyttar han intill och försöker lägga sig ovanpå mig
Jag makar mig undan
Han flyttar sig
Jag förstår mer än ser att han blir ledsen
och lägger en arm runt honom
Han kommer tillbaka
försöker kyssa mig
Jag vill inte och vänder bort huvudet
Han reser sig och går upp

Morgontango i lyckliga paret

Sen
en tjafsig diskussion vid frukostbordet
såklart
om varför det ena och det andra
om att jag blir ledsen när du-
om att jag inte vill att du-

Sen går han till jobbet och jag blir ensam med sovande barn
och mina tankar
Det ska inte vara såhär
Jag vill inte ha det såhär

Seglarpojken ställde mig inte mot väggen
som många andra gör
utan undrade istället vad det är
Mannen klamrar sig fast vid

Det är ett annat sätt att se på saken
Inte så jag brukar tänka
Jag, som tycker att det är jag själv som klamrar mig fast

Inga kommentarer: