17 november 2009

Roller, att hantera

Rollerna vi ger varann
Hur vi är och vad som blir över till den andre,
vad den andre på nåt sätt tvingas in i

Mannen är energisk, aktiv, högljudd, tar plats
Slarvig, möjligen charmigt slarvig
Kvar till mig blir
passiv och tyst
och för att kompensera:
ordningssam och duktig

Det är jag, förvisso är det jag
Men jag är mer än det
Jag är inte det hela tiden

Med någon som är lugn, lågmäld, avvaktande
blir min roll mer att att vara aktiv och på, prata och
ta plats

Det handlar om att känna sig
som sig själv
Att känna sig bra och glad och levande
i en annan människas sällskap

Orden försvinner när jag ska förklara

Men det finns saker som jag vill ha,
mår bra av, drömmer om
Och det finns saker som jag kan lära mig att leva med
Hantera

Men kärlek är inte att hantera
eller hur?

Inga kommentarer: