23 april 2011

Underlivsfrisyr på mina villkor

Yngstan är med i badrummet när jag duschar
På badkarskanten ligger min rakhyvel
Mamma, var rakar du dig nånstans?  
Jag rakar benen, svarar jag
Och under armarna  
Bara där? undrar hon
Ja, bara där

För så är det ju
Nu rakar jag mig där jag själv vill
Jag bestämmer själv över min underlivsfrisyr

När jag funderar ett varv till på detta inser jag att
så är det kanske inte riktigt
Det finns ett visst mått av trots i det hela
Att inte på något sätt låta en rakhyvel komma i närheten
är trots
Trots som reaktion på att någon annan under en hel massa år
bestämde hur jag skulle se ut
Även där
Att trotsa i nuet är att erkänna att han fortfarande har makt
att påverka

Hej rakhyvel!

2 kommentarer:

Caroline sa...

Att göra saker för att man själv vill dem är bra och fint men ibland svårt att utröna. Det är inte så lätt att hitta eller avslöja saker man gör som man gör för andra.

Fortfarande lycklig sa...

Jag visste hela tiden att det var hans vilja som styrde men jag kunde inte ta mit ur det. Ville vara omtyckt och då fanns inte min åsikt.