4 april 2011

Asperger

Fiskmåsar skränar utanför mitt köksfönster
Det är dimmig måndagsmorgon och jag har just
inlett dagen med att ta emot ett stöttande mail
Det handlar om jobbet, om en helt onödig konflikt som jag
blivit indragen i bara genom att följa de regler som finns
Genom att vara rättvis har jag blivit anklagad för att
vara orättvis
Det känns skit, helt uppriktigt
Och det får mig att fundera över den här diagnosen som jag
brukar skoja om att jag har
(ja alltså inte har utan skulle kunna ha.)
Asperger

Det finns såklart många kännetecken men ett av dem är att
ta saker bokstavligt och vara lite... hur ska jag säga? fyrkantig
Jag tycker att man ska hålla sig till det man har sagt
Och att man annars måste prata igenom hur man ska göra
Man kan inte bara låta bli att göra sin del och sen bli sur i efterhand,
när det visade sig inte funka så bra
Kanske är det att vara fyrkantig
Kanske är det att vara oempatisk (ett annat drag jag har
anklagats för att ha) att inte se mellan fingrarna på att någon
har missat att göra sin andel
Det jag minst av allt fixar det är att folk blir sura på mig 
när det är så uppenbart att det är de själva som har gjort fel

Nu fick jag i alla fall stöd: det är bara några som uppfattar det så
Övriga är på min sida

.... och by the way:
Jag har inte Asperger
Det är inte ens så att de flesta kännetecken stämmer 
Men några gör och det hjälper mig att förstå mig själv

Inga kommentarer: