2 mars 2011

Att vara sedd och bedömd

Att vara människa är att vara kropp - också
Jag har alltid varit väldigt medveten om hur min kropp ser ut
och oftast har jag varit missnöjd

Min relation med Exmannen ställde detta på sin spets
Det inser jag mer och mer
Han bekräftade att jag dög och var fin
och det kan man tänka skulle leda till att
jag fick en annan självbild, ett större lugn i relation till
min egen kropp
Men det blev inte så
Hans ständiga blick på mig gjorde mig mer kroppsmedveten
än jag redan var och mer kritisk
Eftersom han alltid bedömde mig gjorde jag det själv också
och jag var fortsatt missnöjd
Det var motsatsen till vilsamhet
För en människa med ätstörningar och skev kroppsuppfattning
var det direkt destruktivt

Till en början sög jag i mig orden, jag behövde det efter
ett halvt liv av att aldrig ha känt mig fin nog
Men sen gick det en slags inflation i omdömena.
Till slut blev jag inte glad över sötorden längre
utan bara trött och irriterad på att han alltid skulle
betygsätta mig
Mitt värde sattes av honom
Mitt värde som kropp och mitt värde som insida

Nu jobbar jag på att sätta mitt eget värde och
vara lite snäll mot mig själv

Inga kommentarer: