14 mars 2011

Luft och andra nödvändiga ting

Och så var det ju var det här med att känna sig osynlig
och inte veta riktigt vad det är man vill
Att ha varit alltför påpassad, bekräftad och sedd 
Så mycket att det blev dåligt, så att inte ens söta ord
kändes söta längre
utan bara jobbiga och smetiga
Att nu tycka om att det inte är så längre
men samtidigt känna att... precis tvärtom är inte kul heller

Ja, det var väl där nånstans jag var

Jag har funderat en massa på det där
Såklart är jag skadad av ett förhållande som var destruktivt
på en rad sätt
För mycket av saker som jag vill ha lite av
och för lite av sånt som jag vill ha mycket av
Tjat och gnat och bråk

Efter alla de där åren har jag tappat bort vem jag är lite grann
och det duger ju inte att försöka backa tretton år och tro att jag
ska hitta mig själv nu i den jag var
Massor av bra saker har hänt med mig och jag är den jag är och
vill vara på många sätt nu

Men så är det det där med att vara sedd och bekräftad,
spela roll och betyda nåt
Det är viktigt för mig, jag inser det
Jag vill vara viktig
Och jag vill inte klara mig själv
Eller jo, det klart att jag vill klara mig själv
men jag vill vara beroende också, inte vara rädd
för känslan av att den här människan är absolut central
för att jag ska må bra

Jag vill vara sedd men inte kommenterad
Jag vill bli lyssnad på men också få ha mina tankar ifred
Jag vill vara nära men också få lov att vara ifred
Jag vill släppa in utan att bli invaderad

Och jag vill ge honom detsamma
Jag vill att han ska känna sig sedd, älskad och behövd men
inte kvävd, instängd och ofri

Jag vet att jag projicerar men
jag vill inte att han ska förvandlas till mig
sådan jag var med min exman:
Den som sätter gränser och stänger ute för att det är enda
chansen att överleva

Update
I en kommentar till K kom jag på det:
Jag tror att det är så att jag behöver en massa god bekräftelse,
sådan som jag vill ha och inte sådan som min exman gav
Riktig, kärleksfull bekräftelse av mig sådan som jag vill vara

4 kommentarer:

BobbieB sa...

Jag tänker när jag läser:

Att veta, med all önskvärd tydlighet, att man inte vill tillbaka dit man nyligen var är inte nödvändigtvis samma sak som var klar med det. Eller att man vet vad man verkligen vill.

Ting tar tid. Ta din tid.

Fortfarande lycklig sa...

Det har du helt rätt i Bobbie! Klar över att jag inte vill ha det så, men inte klar med vad det gjorde med mig. Det är stor skillnad. Jag är trasigare än jag trodde, men också modigare. Det är svårt att få ihop sig själv ibland.

L sa...

Jag undrar om det kan vara så att du signalerat till din älskade att du mådde dåligt av att din exman hela tiden kommenterade dig, och att han är rädd för att göra samma sak. Istället säger han ingenting.
Läser han din blogg? Om han gör det kanske han är väldigt försiktig med att göra om samma misstag som din exman gjorde.
Pratar ni om det? Hur man visar varandra kärlek och vad som är för lite och för mycket?

Fortfarande lycklig sa...

L: Ja det har jag inte bara signalerat utan sagt rakt ut. Jag mådde dåligt av det, det passar inte med hurdan jag är och det vet han. Men det är inte huvudskälet till att han låter bli, tror jag, utan det är mer sån han är. Och det tycker jag om honom för. (Det med).

Det jag saknar är absolut inte kommentarer om mitt utseende, det är ganska ointressant. Däremot vill jag, behöver jag, bli bekräftad med tid, svar, fysisk beröring, kontakt. Jag mår bra av att känna mig viktig och behövd. Och det är nytt, med min exman kände jag mig instängd av alla hans behov av mig. De kvävde mig.