18 mars 2011

Hösten nollåtta

För på dagen två och ett halvt år sedan, i min gamla blogg,
finns detta inlägg:  

Jag har letat efter ord. Konkreta, enkla ord för att beskriva vad det är jag vill ha, vad jag har saknat så länge. Han har inte riktigt förstått.

Ro. Lugn. Enkelhet. Tillräcklighet.
Jag har beskrivit vardagen hemma hos Genus och Popsnöret, den varma vänliga lättheten som finns där. Ungar och katter och tvätthögar till trots finns det ro och vila i deras hem. Min puls sjunker direkt när jag kliver innanför dörren där.

Känslan finns när jag är ensam hemma med barnen också. Även om det är stökigt och stressigt och alldeles för mycket disk och tvätt och dittendatten att stå i, så finns ett lugn. Så är det inte när Han är hemma och jag inser att det nog alltid har varit så. Han bär med sig krav och tar plats, kliver över. Har alltid gjort.

Villkorslöst. Är det det som är Ordet? Kärleken till barnen är villkorslös. Kärleken till de bästa vännerna likaså. Men inte hans kärlek till mig och inte min till honom heller. Längre.

Går det då? 


Nej, det gör det inte
Det vet jag nu
Det tog slut ungefär där
Nu är livet ett annat
Och det  innehåller just det där:
Ro
Lugn
Enkelhet
Tillräcklighet

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du anar inte vad smickrad vi blir att du upplever vårt hem rofyllt! Har precis genomlevt ett dygn med 5ungar, tvätt som inte har hittat rätt ställe sen en vecka tillbaka, soffan full i katt- och marsvinshår, vitlöksstinkande sopkorg, slut på kaffet, en efterlängtad sol som lyser (knappt) igenom våra hårt smutsiga fönster och dammråttor som lyfter från golvet så snart någon rör sig. Du gjorde min dag!

Och du, det är väldigt mysigt hos dig med, där det också finns stora doser katthår;-) och underbara ungar!

Vi ses snart fining!

Fortfarande lycklig sa...

Så är det ju: lugnet rubbas inte av katthår och soppåsar, det är ni och er vänlighet och omtänksamhet som gör att jag trivs så bra med och hos er. Den stora självklarheten som funnits där sen de första trevande mailen på bokhyllan.se för evigheter sen!

Och JA, snart ses vi! Längt!