27 februari 2011

Om att provocera

Det är ingen nyhet för någon att jag har levt med en svartsjuk man
Under hela den där tiden matades jag med att det var mitt fel
att han var svartsjuk
Jag gjorde honom svartsjuk, således fick jag skylla mig själv
Den logiken är han inte ensam om att köra
Jag har greppat tillräckligt mycket av hur svartsjuka fungerar
för att veta att det är standard att skylla på sin partner
när man är svartsjuk

Men det betyder inte att jag är utan skuld
Jag provocerade honom
Jag gjorde det för att jag var så trött på hans sätt att försöka styra mig
Och det må vara en förklaring men egentligen ingen ursäkt
Jag visste att han mådde dåligt och jag struntade i det
Jag tyckte till och med att det var rätt åt honom
Det är inget jag är stolt över
men det har lärt mig viktiga saker om hur jag själv funkar 
Jag skulle aldrig göra så mot min pojkvän
och det beror inte bara på honom
Det beror på mig också
Jag har lärt mig andra sätt att markera min integritet
Och framförallt skulle jag aldrig gå in i ett sånt
projekt igen, som det vi höll på med
Aldrig mer!

Inga kommentarer: