9 februari 2011

Exet och vännerna

Min exman frågade mig då och då om jag skämdes
över honom
Han trodde att det var så och var - såklart - ledsen över det
Anledningen till att han hade fått för sig att det var så
var att jag t ex inte gärna träffade mina vänner
tillsammans med honom
Jag bjöd nästan aldrig hem någon när han var med
Jag ville inte det, det kändes inte lockande alls

Utan jag träffade mina vänner på egen hand,
ute eller hemma hos dem

Men skämdes över honom?
Nej, det tyckte jag inte att jag gjorde

Jag har funderat en hel del på det där
Inte minst nu, med en ny pojkvän som jag
känner att jag vill visa för hela världen
Som jag gärna vill ska träffa mina vänner

Så slog det mig plötsligt
Det var inte honom jag skämdes över
Det var mig själv!
Jag skämdes över att jag fortfarande var
tillsammans med honom, trots allt som hänt och trots
att jag inte älskade honom längre
Jag kunde inte stå för oss

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh det där känns bekant, har nog inte tänkt så om mitt ex sen långt tillbaka, men precis så var det ju. Smart tänkt där!

Kram/K

Anonym sa...

Ja, den insikten var ju just det du behövde. Ibland, innan man blivit medveten, kan man agera ut på ett sätt som inte riktigt går ihop med det man tror sig tycka och tänka. Andra som känner av den ambivalensen och dessutom påpekar det är det lätt att ställa sig oförstående inför. Och t o m bli försvarsbenägen. Och då kan man uppfattas som direkt okänslig, vilket man ju på ett sätt är fast inte medvetet.

I detta fall var du inte ärlig mot honom eller er två, men allra minst mot dig själv.

Det var över dig själv du skämdes men du agerade ut det som om du skämdes över honom genom att inte låta honom träffa dina vänner.

Fortfarande lycklig sa...

K: Det var en aha-upplevelse för mig, att inse det. Mycket faller på plats och jag förstår andra människor bättre också. Kram!

Anonym: Jag var inte oärlig heller, när jag sa att jag inte skämdes över honom. Jag fattade bara inte hur det låg till och kunde därför inte prata om det. Men det klart att det jag kände var trist för honom det med: att jag skämdes så över att vi var ihop trots allt, att jag inte ville träffa mina vänner tillsammans med honom.

Anonym sa...

When individuals believe frostings or maybe a birthday
cake icings, a lot of hints is likely to spring to mind.

Believe it or not, Three or more acquaintances have
previously found this course to become one to one response of my best mouthing out of about that.
Actively preparing those ideas which will end up with tips and even bypassing preparing these
things it bring about damaged steps will definitely design your relationship
more effective. Fossil fuel can prove to be unused pursuing at this time being mined.
It is always good utilization of an inferior cooker
while not having to the heat the overall old fashioned cookware.


Also visit my blog post - french toast in toaster oven