6 februari 2011

Harang

Jag mailade min exman med en fråga om hjälp
Kan han ha Yngstan en dag extra vid ett tillfälle i sommar? 
Jodå, det kan han
(Bra, tack!)

Men han kunde inte låta bli:
Och du, om det var din avsikt så har du lyckats. Jag tänker inte fråga dig mer om hjälp efter din harang förra gången. Det är tråkigt att jag landat i känslan att vi inte har det vi sagt att vi ska ha - ett föräldraskap där man kan få hjälp - och utan att bli skuldbelagd. Säg till om du ändrar dig och är mer hjälpsam, så jag vet om jag kan fråga dig igen. 

Det är alltså inte ok att jag tar upp en diskussion om
ett problem i vårt gemensamma föräldraskap?
För om jag gör det så kommer jag med en "harang" ...
Det är inte direkt första gången en man nedvärderar
vad en kvinna säger genom att använda negativt laddade ord

Vad värre är är att han har fel i sak
Min vilja och avsikt är att vi ska hjälpas åt,
men att det måste funka i vardagen för oss båda
Att Yngstan sätter sig på tvären mot byten är en sak
vi måste kunna prata om
Tycker jag

... och det är vare sig harang eller bristande vilja att hjälpa

2 kommentarer:

Drömma-Lotta sa...

Hej.

Det här är ju sådant som ni så osvamligt och konkret som möjligt måste prata om.
För det här handlar ju just o´m föräldraskap och inte er gamla relation.

Tycker att du i princip kan klippa in ditt inlägg och maila som svar till honom.

Faktiskt.
Själv har jag magont eftersom pappan inte tror på mediciner till barn, speciellt inte penicillin.
Vilken jag hämtat mot en öroninflammation och det är hans vecka i morgon.
Sist gav han henne bara första två dagarna så hon fick sammanlagt 5 dagar istället för 10.
Det gick bra men det är slit och skit. Samma med stora exem på benen som bara smörjs på min vecka.

På bvc blir de arga på MIG för att jag inte pratar med pappan.
Suck. Att jag gör, ju.

Men nu blev det lite väl privat och det var dig det handlade om.
Jag bara känner igen så mkt och vill inte att ni ska hamna där jag hamnat.
Många gånger får man svälja sin stolthet och bita ihop, vara smidig och listig för sitt barns skull. Men inte hur mkt som helst heller.
Man ska inte ta skit, avsett om du är kvinna eller man...

Varm kram

Fortfarande lycklig sa...

Lotta: jag försöker verkligen prata med honom lugnt och sansat men jag når inte fram. Otroligt frustrerande. Jag förstår att du blir arg och besviken på ditt ex, det är så hemskt när man talar förbi varann. Och att sen få skit, som om det var DITT fel! Det är så typiskt! Allt är mammans ansvar, tydligen!?

Jag pendlar mellan att tänka att jag lägger ner det här nu och att ändå försöka. Jag vill ju verkligen att vi ska vara bra föräldrar tillsammans och det funkar ju så himla bra med de stora barnens pappa.

Varm kram till dig!